Catatan

AKU ,MAMA DAN IKBN PERETAK

9/8/2015

malam semakin meninggi , pagi menyahut kembali .. ahad , masih lagi dihujung-hujung nyawal , jadi satu tanda  tanya kenape hati memaksa aku untuk menari-narikan jari . mungkin hati lebih memahami ape yang perasaan aku rasakan, selalunya tgan melakukan apa yang terlintas diotak .. jadi pagi nie, tanpa sedar aku melakar perasaan yang terbuku dalam hati aku ..

RINDU, mungkin tu yang aku rasakan .. pertama kali berjauhan dengan jarak 3 negeri buatkan jiwe aq selalu gundah .. apa khabar bondaku dikampung?? semoga ALLAH selalu memeliharanya atas segala kezaliman dan kesulitan .. adanya aku kat sini sekali gus memacah rekod tradisi dalam keluarga bila aq yang pertama belajar sejauh ini ..  namun bukan untuk dibangga dengan rekod ini , yang harus aku ceritakan adalah derita bila berjauhan dengan keluarga . apa yang ada difikiranku sejurus mengganggu pembelajaran aku kt sini adalah mama, saban hari suara mama menjadi satu perisai untuk aku .. kadang aku menanggis keran ingin selalu ber…
1/7/2014

Dah 3ramadhan da .. alhamdulillahh ... yang berlalu teruskan berlalu .. hari hari aq lalui dgn senyuman btemankn kurniaan Allah.. yer dye kurniaan Allah yg terlalu aq syukurkan.. mungkinkah dye adalah sinar dari kesabaran..Allahuakbar .. 

Ya Allah jika ini perasaan yang Kau  berikan lepas setahun lalu Kau turunkan ujian utk ku Ya Rabb.. aq lah mnusia yang bersujud syukur padaMu Ya Rabb.. aq relaa diuji jikaa penawar  dari ujian itu adalah kebahagian ini .. Allahuakbar ! 

Hari ini .. hari utk aq tersenyum sbb faiz da dpt ape yg dye nk .. ats usahe ddye pegi susah payah utk dpt ape yg dye nk .. skrg dye da pown dlm penjare chembong .. and what can i say is Alhamdulillah.. Alhamdulillahh .. hambe Allah yang ajar aq bende yg lain dari lain skrg da jd pelajar .. 

Hmm ... jaoh da rasenyer .. terlalu jaoh .. wlaupown smpai skrg dye still keep secret dr kwn2 ..tp antare aq dgn dye ... hmm pelikkan .. da 6bulan daa tp dye xpernah bukak mulut.. dye pown selalu pesan .. 'biar kite jewp …
6.00Pagi 8/6/14
Kejap jewp mase blalu ... da nk msok bln puase da pown ... klaw baba ademsty awal lg dye da ingtkn kteowg utk psediaan ... tp xbaek maen dgn klaw..

Da bln 6 mksudnyer da 5 bulan dengan die .. tp sekali pown xpna cte psl dye ...FAIZ , tak tahu macam mana nk discibe dye .. yg pasti insha Allah dye boleh membimbing keluarge dye nanti ..

Lain dye dgn owg laen ?? Xterkire ... mat klate sorg nie perahsie besar orgnyer ... what u did u get back ,dye satu satunyer lelaki yg jual mahal yg pernah aq knl .. kt citu la sbnarnyerr kelebihan dye yg aq bole accapt dye .. hahaha cerite 5 bulan lepas .. sblom aq tfikir nk jgk dye .. dye llaki yg xputus ase .. 3bulan kwn ngn dye mcm2 hal tjadi ...and tankiu Allah for open my heart lepas hampir setahun teetutup .. 
Aq twu byak dugaan bile blajar terime dye .. jarak kiteowg yg bbatubjaoh bole bwat relay nie porak peranda mcm sblom nie .. psl tu faiz ajar utk bsederhana ... faiz sendiri xpernah tunjuk dgn kwn2 psl kteowg .. faiz byak ajar…

SURAT UNTUK BABA.....

8/9/2013  9.40 pm

Esok arie jadi baba , klaw baba ade baba da 63 taon da .. tp sygnyerr baba da tinggalkn adik 3 taon lpas ..

Baba , baba rase xapew yg adik rase skrg nie?! Mcm mne idop klurge kite ble sejak baba pergi... ? Ba , adik bkn nk buqt baba sedih .. tapi ba, segalanyer berubah .. adik xtwu same ade perubahan nie positiv or negativ .. 

Yg positivenyer .. baba tgok sendiri baba da ade ramai cucu..da 3 daa cucu baba.. kiteowg besarkn dyeowg dgn knl kn baba as habib dyeowg ,. Teta selalu ckp klaw ade baba mesty dye xkawen lg,. Haha pasal mne llaki yg xtakot ngn baba .. kn? Tp teta ingt pesan baba n dye da pown follow your way , teta da pown dpt jodoh dye dgn 'syed' ..alhamdulillahh .. baba still havw 3 anak dara .. hmm .. mcm mne la tu kn.. harab2 kiteowg dpt ikot jejak teta insha Allah ..  

Ba, yg negetivnyer ank llaki baba , dolaaa .. hmmm adik pown xtwu nk ckp mcm mne , tp klaw baba ade adik rase ngn baba jewp dye takot .. sedihh ba bile ingtt2 blikk.. bkn apew oown sedi…

sejarah MAKAM HABIB NOH

Imej
BILA HATI TIDAK KERUAN TIBULLAH SATU PERASAAN...namun bukan itu yang ana ingin sampaikan..ada cuma ingin menceritakan pengalaman ana pertama kali menjejakkan kaki ke makam salah seorang wali ALLAH.Habib Noh alhabshee yang ditempatkan di Mount Palmer singapore.. kebetulan pula bapa saudara ana SYED TAHA ALBAR merupakan penjaga setia makam beliau.. subhanallah.apabila ana sampai ke tapak parking ana melihat beribu-ribu ekor merpati berterbangan dikawasan itu...ana menaiki 49 ana tangga untuk melihat sendiri makam salah seorang wali Allah yang telah dijanjikan syurga...haruman yang xputus-putus hilang disekitar kawasan membuatkan ana sayu dengan kehendak ALLAH menjalankan zatNya untuk ana melangkah kaki ke tempat ini..alhamdulillah...
Tahukan anda semua sejarah dan peristiwa tentang Ulama yang boleh ghaib ini?? mari...sama-sama kita kupas sejarah ini...
Habib Noh bin Muhammad Al-Habshee datang dari Kedah, Malaysia. Tidak banyak yang diketahui tentang kehidupan awal beliau. Beliau datang dari

istilah cinta dlm islam...(PERIGI CARI TIMBA)

Imej
 Perigi Cari Timba



Ada pula yang berkata, “Cara ini untuk lelaki bolehlah. Untuk perempuan, tak sesuai. Nanti orang kata, ‘macam perigi mencari timba’, ‘wanita tidak bermaruah’ dan macam-macam lagi.” Sabar dahulu saudari.

Sebenarnya ini merupakan pemikiran songsang yang telah diterapkan dalam masyarakat Melayu kita. Sebetulnya kita berbalik kepada Islam itu sendiri. Bagaimanakah Islam mengajar wanita yang berkeinginan bernikah untuk menyuarakan keinginanya? Mari kita kaji sirah.Bukankah perkahwinan teragung antara junjungan kita, Nabi Muhammad s.a.w. dan Siti Khadijah r.a. dimulakan dengan Siti Khadijah menzahirkan keinginannya? Ketika mengetahui sifat-sifat mulia yang dimiliki oleh Nabi Muhammad s.a.w., beliau merasakan yang dia tidak akan menjumpai sesiapa yang lebih layak untuk dijadikan suaminya melainkan Baginda. Oleh itu Siti Khadijah menyuarakan keinginannya kepada pakciknya, Abbas, agar merisik Muhammad s.a.w. Sesudah pihak Baginda bersetuju, barulah keluarga Nabi menghantar rom…

Lg2......

8/4/11
SmLm?? uRmmmaq BliK kIJe dr Pps PkOl 12LbIh...OrG kTeW hAPpY KiJeAtY PoWn bErIe... SmLm Skli Lg Aq MiMpI Kn tHe KinG oF dReAm Aq....SsHnK GmBr Kn MiMpI Aq tU...MyBe SbB tLaLu Pk Kn DyE smpAi TbWk dLm MimPi... nIe KaLi Ke4 bNdE NiE TjDi...
UrMmM...dLM GeLaP..aQ tPnDgKn dyE ..Tp bKn SoRg...kLi NiE aDe dAkPoMpUaN yg aDe Kt DpN dYe..SmE McM yG bIaSe..DlM mPi NiE dYeStilL LgcOnSeP Kn IsLaMic...(PeLiK)HAAHHA...dYe dDoK B'DePaNnGn P'puAn NieXsLa aQdDok dKt TnGGe...LpS Tu aPeW ErKKK.......?????
jAp.....

hah!! aQ nGn fMIlY aQ NgN mMa lLu DkT TnGGe Tu.. aQ PnDg DyE n dYepoWn PnDg aq...mUkE dYe sKItPoWn XdEr TkoT... (aPew mkNNyer TU) PeLiK gLeR ... .LpS tU MkIn JaOh P'PUaN tU poWN sAlMDyE... n .... MmPI Aq aBiZMcM tU jEWp ...... AQ T'bGoN n tRoS X bOlE tDo bLiK.....


aQ tGa Pk kN nIe apEw eRk mkNeNyE p'puAn Tu..N kNpEw mUKe DyE blErNmPk aQ BiaSe JewP??? tU MkNeNYeRdYe Da aDe BuAh aTy @ Tu sEdArEdYe ?? LgpOwN p'puAn Tu sAlAm DyE....aQ TwU La mMpi TumAeNAn SyaItAn..Tp Dr …